Dnešní článek, zaměřený na systém Directoglobal umožňující nákup a prodej odkazů se „seo efektem“, bude především seznamem mých invencí a tvrzení, která se naplnila a před krterými jsem varoval.
Jelikož se držím jednoduchého pravidla nesuď pokud nezkusíš, s příchodem directa, jsem se zaregistroval jako publisher a přidal jeden nebo dva své weby. Reklama se moc neprodávala, ale o to ani moc nešlo, snažil jsem se projít si pořádně dostupné zveřejněné zdrojové kódy a přesvědčit se o neškodnosti. Po prvním přečtení a zjištění všech politik jsem okamžitě smazal Directo ze svých webů. A všem známým a zákazníkům jsem jej nedoporučil používat.
Po koupení Directa Vemblem a informací o předělání celého systému jsem spozorněl a jelikož je mi Vembl skrze svůj blog docela sympatický, náhledl jsem na systém znovu a řekl si, že se zapojím do Tvorby a sepíšu návrhy a nabídku na spolupráci – vzhledem k mé profesi. Stále jsem čekal, když se někdo zmínil o Directu připsal jsem svůj názor, zjišťoval znovu co a jak. Nakonec jsem poslal asi 3 návrhy na zlepšení systému, tak aby nebyl seo unfriendly. Bohužel ani jeden z nich a ani nabídka na spolupráci nebyla přijata s vůlí – nikdo neodpověděl pouze skrze blog bylo napsáno, že mé doporučení dostali a že na ně příjde řada.
pohádka by možná pokračovala šťastně, avšak i google si všiml prodeje odkazů, které ve svých podmínkách nedoporučuje a tak snížil pagerank většině webům v katalogu – včetně mého. Bylo mi to jasné, neboť systém, jakým prezentuje Directoglobal odkazy, je nadmíru nepraktický a lehce odhalitelný – i 6-ti leté dítě by poznalo, že jde o odkazy ze stejného systému, natož pak Google. Každopádně můj web stále vydělává.
Netrvalo to dlouho a se svou verzí snížení odkazů kupovaných přes directoglobal, které pocítili rovněž publisheři na pozicích v SERPu. Moná jde o náhodu možná ne, ale koho jsem znal toho jsem varoval, že to příjde.
Mé připomínky, které jsem zasílal byly podloženy zkušenostmi z optimalizace projektu rovněž v šedé zóně pro vyhledávače. Můj zaměstnavatel si dost pochvaloval navržené úpravy, aktuálně jsou převedeny do pilotního provozu a evidentně fungují a pozitivně ovlivňují odkazovou sílu. Nerozumím tomu, že když zadarmo poskytnu radu, podle mě dost inteligentnímu člověku, proč ji nevzal v potaz – mohl se vyvarovat mnoha problémů a nutností zasáhnout marketingově do rodícího se systému. Být Vemblem byl bych vděčný za připomínky, které mi přijdou zadarmo až do mailu, a zabýval bych se určitě možnostmi jak lépe directoglobal před vyhledávači skrýt. Teď to vypadá, že tato ne-snaha byla koncepčním záměrem, ale vymkla se nějak z rukou. Uvidíme jak to dopadne.
Vám kteří čtete můj weblog. Pokud chcete nakupovat odkazy – nakupujte, obávám se, že jejich síla bude mnohdy přeceněna kvůli důsledkům popsaných výše. Pokud jste publishery – vyberte nezajímavé projekty, které netěží z ranků a ponechte je v systému directoglobal. Osobně zde mám jen jeden web, který je natolik kvalitní, že kromě PR neztratil nic jiného.
Tento článek nemá v ůmysl kohokoliv poškodit, nechystám ani konkurenční projekt či obdobnou aplikaci, ale vyčkával jsem již dost dlouho na to, abych se podělil i o svůj názor a zkušenost. Jsem jen smutný, že nadějný projekt pod řekněme koncepčně špatným vedením v oblasti SEO bude mít dost problémů, za které si bohužel může projekt sám. Jde totiž o zajímavý koncept bazaru odkazů. Kdyby někdo chtěl pomoci s podobným projektem rád si s Vámi popovídám na téma šedé zóny, pokud mé připomínky dokážete v rozumné rychlosti aplikovat. Možná také po directo 2.0 přijde i directo 3.0 – uvidíme.
:-) Mohl bych říct, že jsem to taky říkal. Ostatně directo si o to taky říkalo… Jen bych rád upřesnil, že možnosti, jak skrýt reklamní systém před vyhledávačem neexistují. Ještě donedávna jsem si myslel, že ano, ale změnil jsem názor. Viděl jsem penalizaci jednoho z nejdokonalejších reklamních systémů, který neobsahoval žádný společný kód, podle kterého by se dal vysledovat. A přesto ho Seznam vysledoval.
Tak to by mě zajímal o který šlo – můj „horký brambor“ zatím nevysledovali a ani si nemyslím, že se to stane. A souhlas, říkali si o to…