V minulem clanku ohledne sitemap.xml a robots.txt jsem se zabyval zakladnimi optimalizacemi webovych stranek. Dnes bych se rad podival pouze na sitemap.xml a doporucil Vam par metod, jak jej vyuzit naplno…
Nedavno jsem se dotazoval na helpline seznam.cz, zda li je mozne pridat sitemap.xml pres jejich pridavaci formular pro nove stranky. Bylo mi receno, ze si technicka podpora (TP) neni ulpne jista, ale ze by to snad melo jit. Tedy jsem nevahal a tuto metodu pouzil. Do pridavaciho formulare jsem zadal sitemap jednoho z mych novych webu, zamereny na serialy online – tedy katalog serialu. Vydrzel jsem priblizne dva dny, a v seznam.cz se jiz zacaly objevovat jednotlive serialy byl jsem prijemne prekvapen, nebot na tento web v dobe meho pokusu tehdy nevedl jediny link. U google jsem na toto zvykly, ten ma jiz vsechny publikovane serie v indexu rekneme den po pridani sitemap.xml do webmaster tools.
Aby vyhledavace rady poslouchaly Vas sitemap.xml je treba drzet se zakladnich pravidel. A to spravna struktura XML dokumentu, a predne pravdive nastaveni priority (priority) a doba, tedy frekvence zmen jednotlivych stranek na Vasem webu (Change Frequency) a nakonec samozrejme URL vedouci primo na danou stranku.
Rekl bych nejdulezitejsi parametr, ktery udava dulezitost stranky, ktery nabyva hodnot 0 – 1 vyjadreno procenty 0 – 100%. Castou chybou je nastaveni priority na 100% u vsech stranek. Toto vyhledavace svym zpusobem penalizuji, protoze nedokazi dle toho zjistit ktera stranka ma opravdu dulezitost, a tak vezme sice vsechny stranky v sitemap.xml na vedomi, ale samy jim tuto hodnotu priradi. Tu jim samozrejme priradi i tak, ale pokud vidi, ze se priblizne v sitemap.xml s touto hodnotou priblizite hodnote kterou vyhledavace strance priradi, na dalsi stranky jiz pohlizi tak, ze jim opravdu pridavate relevantni prioritu a berou na ni vetsi ohled.
prvni veci je ujasnit si jaka priorita ma byt. Obecne doporucovanym nepsanym pravidlem je prumerna hodnota priorit rovna nebo lehce nizsi nez 50%, prioritu 100% by mela mit pouze uvodni stranka, tedy index. Dalsi stranky by jiz mely mit postupne mensi priority, tedy rekneme 60% by melo pripadnout strankam kontakt ci obligatni O nas. Jednotlive kategorie pak 40% a konecne clanky 20%.
Mozna si myslite, ze timto znevazujete sve clanky potazmo stranky opak je vsak pravdou, dle vyse popsaneho zajistite, ze vyhledavac bude brat na atribut priority mnohem vetsi ohled, nez kdyby byl 100% u vsech Vasich stranek, nebo silne prekracoval doporucenou hodnotu prumeru 50%.
jakmile mate takto optimalne navrhnuty sitemap.xml, nezbyva nez gratulovat a doporucit Vam metody vyuziti tohoto dilciho uspechu.
Nyni mate v rukach nastroj, ktery vyuzijete hlavne u google paklize totiz nyni napisete novy clanek, a nastavite mu prioritu rekneme 80% google spozorni a rekne si, tomuto sitemap.xml mohu verit, ted je tam neco aktualniho a tak novou stranku navstivi a pokud ji neshleda nicim zavadnou ( zkopirovany text napriklad ) zaradi ji ihned do indexu. Diky efektu vyhledavace google, kdy zaradi novinkovou zpravu na zacatek vyhledavani na relevantni dotazy, a podle dilcich faktoru postupne urci jeji konecne zarazeni. Muzete tak jednoduse docilit presunu aktualnich informaci z vaseho noveho clanku do vyhledavace v ramci kratkeho casoveho useku a vyuzit tak jeho aktualnosti. Jjakmile je jiz clanek neaktualni, a google jej zaradi, nebo lepe nez jej zaradi na „pevnou“ pozici v serp, je treba prioritu clanku zmensit na odpovidajici hodnotu ostatnich clanku tedy 20%.
Nesnazte se touto technikou oblbnout google, pokud mate co nabidnout a informace je opravdu relevantni a aktualni, google Vam spise podekuje za toto upozorneni na clanek, nebot uspokoji sve uzivatele, jeho nabidnutim v SERP. Pokud Vas clanek neni aktualni nebo ma malou informacni hodnotu, tuto techniku nedoporucuji. Google Vas clanek do SERP zaradi i tak a bude radsi kdyz mu neaktualni clanek naservirujete s prioritou 20% a bude tak moc dale verit vasem sitemap.xml.
To je pekny clanek, ale porad tam neni, jak moc vyhledavace berou tu prioritu vazne. Prihlizi k ni pri hodnoceni relevance stranek? Do jake miry? Je rozdil v pojeti Googlu a Seznamu?
Asi jsem to v clanku nenapsal dostatecne jasne.
Tedy znovu, k priorite pristupuje dle toho, jak s ni webmaster zachazi, pokud s ni zachazi rozumne, bere na ni znacny ohled a atributu priority duveruje. Pokud s ni zachazi spatne, neduveruje ji, a tudiz ji nepouziva ( nastaveni priority na 100% u vsech stranek webu )
Vychazim z pozorovani, a dlouhodobe zkusenosti a testu, nevim, co presne myslis, relevanci stranek.
Samozrejme je rozdil mezi pojetim Google a Seznamu, Seznam ma pro aktualni clanky vlastni sluzbu – clanky.cz k atributu priority pristupuje dle mych pozorovani podobne jako google. Proc taky ne? Myslim, si ze pokud je sitemap opravdu vhodne napsany, pro robota je to vyborny zdroj informaci, ktere si nasledne stejne sam overi a pokud jsou verohodne – pamatuje si to…
Diky za upresneni. Nazor, ze vyhledavace hledi k priorite pouze v pripade, ze je rozumne rozdelena je docela zajimavy. Logicky z toho vyplyva, ze kdyz si relevanci nerozdelim „spravne“, tak na me budou vyhledavace kaslat:-) To by pak narusovalo logiku sitemapy.
A co kdybych si chtel udelat relevanci obracene. Seznam v posledni dobe zacal zvyhodnovat homepage, tak co kdyz si nastavim stylem prispevky nejvic a homepage nejmin.
Neber muj komentar spatne. Myslim, ze fungovani sitemapy je v ceskem prostredi nedostatecne probadane a kdyz jsem se na to ptal na webtrhu, tak mi nikdo nedokazal poradne odpovedet (krome standardni odpovedi pro lamy, ze sitemap je dobra pro rychlejsi indexaci:-))
Jsem rad, ze aspon ty o tom pises:-)
Jeste poznamka k clanky.cz. Tam jsou dost tvrde podminky pro prijeti. Kdyby umoznoval Seznam pingovat ho s novym clankem, aby prisel robot, bylo by to fajn. Yahoo, Google, Wordpress, to vsechno se da pingovat, pripadne to chodi kontrolovat rss.
Obecne nedoporucuju vyuzivat kratkodobych chyb vyhledavacu, do ktere soucasne radim i zvyhodneni uvodni stranky, ktere je navic, ponekud sporne :o)
Proto bych Te radsi pred podobnymi pokusy varoval.
Kaslat na Tebe vyhledavace nezacnou, ale Tebou udanou prioritu nebudou brat Vazne a tento udaj, tak pozbyde smysl. Vyhledavace nejsou hloupe! Jejich snahou je to co je dobre pro uzivatele, a to je vcasna informace o necem, co je aktualni – coz jsem zminoval v clanku. Dale uz je priorita v jinem smeru temer nepouzitelna, a ono s ni taky moc manipulovat nedoporucuju. Je to proste parametr, ktery by mel odpovidat skutecnosti. Samozrejme to nejde lehce zobecnit, stalo se mi za na nekterych webech, byla podstatna stranka zahrabana hluboko v adresarove strukture – parametr priority ji pomohl dostat se na pravoplatne misto ve vyhledavaci.
Tvuj komentar rozhodne neberu spatne, z me zkusenoosti na webtrhu moc relevantnich informaci nenaleznes, nebot tam spousta lidi zamerne opravdove SEO taji, prikrasluje, a nebo o nem jednoduse skoro nic nevi.
U clanky.cz mi podminky neprijdou az tak tvrde, a podle me maji smysl. Jako ochrana pred tunou MFA, ktera se na nas odevsad vali…
Pingovat seznam.cz rozhodne neni spatny napad, a jak jsem psal v minulem clanku, a i v tomto, neni slozite to obejit, tak jak jsem uvedl – tedy pomoci priority v sitemap.xml. Ale pozor pouze u kvalitne navrzene a hlavne pro clanky s vypovidajici aktualnosti!
„Obecne nedoporucuju vyuzivat kratkodobych chyb vyhledavacu, do ktere soucasne radim i zvyhodneni uvodni stranky, ktere je navic, ponekud sporne :o)“
Ja to taky obecne nedoporucuju, ale v konkretnich pripadech, kde vim, ze muzu stav velmi rychle zmenit se to muze hodit.
„Vyhledavace nejsou hloupe!“
Ja vim, i kdyz u Seznamu by se o tom obcas dalo pochybovat:-) Slo mi o to, jake hodnoty jsou ok a jake ne. Napr. rozlozeni Homepage : kategorie : clanek – 1 : 0,4 : 0, 2 nebo je 1 : 0,9 : 0,8 jeste ok? A co treba 0,2 : 0,5 : 1 ?
„z me zkusenoosti na webtrhu moc relevantnich informaci nenaleznes, nebot tam spousta lidi zamerne opravdove SEO taji, prikrasluje, a nebo o nem jednoduse skoro nic nevi.“
Nekdy mivam pocit, ze kdo na webtrhu nic nevi, ten pise a kdo vi, ten cte. Ale je to celkem logicke, kdo by vykecaval svoje know how? Obcas tam narazim i na otazku, ktera vim, ze je zajimava a ze je to typ, na ktery se pravdive neodpovida. To se pak misto odpovedi pripojim k otazce;-) Obcas to zabere a neco pochytim.
„U clanky.cz mi podminky neprijdou az tak tvrde, a podle me maji smysl. Jako ochrana pred tunou MFA, ktera se na nas odevsad vali…“
Jako jo, ale tri autori media je docela dost a odfiltruje to nejen MFAcka, ale i solidni blogy. Pak to nejsou clanky.cz, ale clanky-jen-z-velkych-redakci.cz. Vysledek, kdyz tam hledas SEO, je naprosto k nicemu. Vic se mi libi cesta, kterou jde treba weblogy.cz i kdyz i ta ma svoje mouchy, aspon nejaky obsah se tam najit da.
Takze diky za clanek a pis dal. Ten dalsi clanek o rancich je taky dobry vcetne zajimavych komentaru.
„Ja to taky obecne nedoporucuju, ale v konkretnich pripadech, kde vim, ze muzu stav velmi rychle zmenit se to muze hodit.“
Podle me NE… Zalozeno na testovani, beznou praxi overeno jest, ze vyhledavace, ktere naleznou chybu, tuto chybu odstrani a nasledne vysledky webmasteru na tomto principu penalizuji…
„Ja vim, i kdyz u Seznamu by se o tom obcas dalo pochybovat:-) Slo mi o to, jake hodnoty jsou ok a jake ne. Napr. rozlozeni Homepage : kategorie : clanek – 1 : 0,4 : 0, 2 nebo je 1 : 0,9 : 0,8 jeste ok? A co treba 0,2 : 0,5 : 1 ?“
Seznam i Google jsou stale ve vyvoji, seznam mozna pusobi za toho hloupejsiho, ale na nasem trhu je to jednicka.
Hodnoty jsem psal v clanku, ale zopakuji je znovu. – 1 pro titulku, a 0,6 pro staticke stranky s kontaktem a o nas. 0,4 kategorie, tagy a podobne soupisne stranky a nakonec clanky 0,2…
„Nekdy mivam pocit, ze kdo na webtrhu nic nevi, ten pise a kdo vi, ten cte. Ale je to celkem logicke, kdo by vykecaval svoje know how? Obcas tam narazim i na otazku, ktera vim, ze je zajimava a ze je to typ, na ktery se pravdive neodpovida. To se pak misto odpovedi pripojim k otazce;-) Obcas to zabere a neco pochytim.“
Tento pristup mi vadi a proto chystam osvetny projekt, zalozeny z velke casti na primych radach webmasterum, od opravdu fundovynch lidi, a to ZDARMA. + Takovy maly webmasterovy FAQ a dalsi veci. Ale to si necham na informacni clanek o spusteni projektu, kdde Vas se vsemi castmi seznamim ( a neni jich malo )
„Jako jo, ale tri autori media je docela dost a odfiltruje to nejen MFAcka, ale i solidni blogy. Pak to nejsou clanky.cz, ale clanky-jen-z-velkych-redakci.cz. Vysledek, kdyz tam hledas SEO, je naprosto k nicemu. Vic se mi libi cesta, kterou jde treba weblogy.cz i kdyz i ta ma svoje mouchy, aspon nejaky obsah se tam najit da.“
diky za stranku, az budu mit cas projdu a potestuju. .o) U clanky.cz je to nastaven proti SPAMu, kazdopadne je tam kontaktni formular, diky kteremu se da lecos vyjednat, takze bych to nebral tak tragicky a zkusil zacat komunikovat. Kazdy spravce podobne sluzby chape, ze weblog pise az na vyjimky maximalne jeden clovek.
„Takze diky za clanek a pis dal. Ten dalsi clanek o rancich je taky dobry vcetne zajimavych komentaru.“
Neboj, samozrejme budu psat dal a na chystamnem projektu nejen ja… :o) Myslim, ze je na co se tesit, a nepokrytych a zamerne zaobalenych temat je na internetu tolik, ze z toho casem bude mozna i opravdu hodne strankova knizka…
BTW, tyhle clanky bylo mozne precist si v PC Worldu, kdyby jej nezrusili :o/
Taky si moc nevím rady s těmi prioritami, navíc jsem nenašel plugin pro Wordpress, který by to uměl nějak rozdělit podle těch kategorií. Nemáte nějaký tip?