msgbartop
Weblog, který píše Ondřej Baar o internetovém marketingu, copywritingu a SEO, aby pomohl všem co mají zájem o pomoc
msgbarbottom



Co znamenají čísla ve statistikách hledání na seznamu.

Publikováno: 16. Únor 2009

Dne 12.02.2009 zveřejnil Solamyl ze Seznam.cz text vysvětlující statistiky hledání u Seznam.cz. Článek si můžete přečíst na sblogu fulltextu ono ani není třeba. Ostatně dovolil bych si zkopírovat sem pouze část článku:

A teď k tomu co způsobuje nejčastější pochybnosti o věrohodnosti čísel :-)
Na stránce statistik jsou zobrazeny dvě různé hodnoty, které se počítají ze dvou různě dlouhých období (tato informace bohužel ze statistik není úplně zřejmá; nějak to zkusíme upravit aby to dál už nemátlo…). Konkrétně:

  • údaje návštěvnosti pro přesnou a rozšířenou shodu (tabulka napravo od grafu) jsou počítané jako průměr za posledních 60 dní (platí pro oba grafy; je vidět že graf pokrývá přesně 2 měsíce),
  • tabulka nejčastějších rozšíření dotazů (na stránce statistik dole) je počítaná jako průměr za 14 dní. Sporný je právě první řádek tabulky (šedivě podbarven), který obsahuje průměrný údaj za 60 dní (zkopírované z horních grafů), kdežto zbytek tabulky jsou údaje za 14 dní. Správnější údaj jsme bohužel v tomto místě neměli k dispozici :-(

Čísla se liší tím více, čím dramatičtější změna v návštěvnosti byla v poslední době.

Nejprve statistiky návštěvnosti (datum 12. 2. 2009):


graf „přesná shoda“ pro dotaz „valentynské dárky„, průměr 485 hitů/den.
Průměr pro rozšířenou shodu je 895 hitů/den (graf opět podobný).

A teď jaký je rozdíl mezi těmito dvěma údaji pro „valentynske darky“ (pěkné obrázky jsem si vypůjčil z webu Michala Kubíčka):


první řádek (viz předchozí text) jsou průměry za posledních 60 dní. Graf přesné shody pro valentynské dárky ale řiká, že návštěvnost se objevila pouze v poslední době, proto je dlouhodobější průměr tak nízký (hodnota menší jak 100 je indikována ‘-’).


třetí řádek obsahuje krátkodobé průměry z konce ledna. Indikovaná návštěvnost je tak vysoká, protože „valentynske darky“ tou dobou dosahovaly cca 2000 hitů/den.

Hlavním účelem statistik je poskytnout jednoduše dostupný přehled v trendech návštěvnosti dotazů. Hodnoty se zobrazují pouze na hledacím webu a není z nich odvozováno nic dalšího. My je používáme ke své práci stejně tak jako vy :-)

Alternativní použití našeptávače pro odhad návštěvnosti nelze vůbec doporučit – jím udávané hodnoty dnes už vůbec nesouvisejí s reálnou hledaností. Našeptávač lze použít pouze pro porovnání dvou slov v našeptávači mezi sebou, víc nic.

Z tohoto příkladu je jasně vidět – co statistiky znamenají a jaká data poskytují – dovolil bych si nesouhlasit s Michalem Kubíčkem v tom, že jsou statistiky trendovou záležitostí – ovšem je třeba statistiky si přizpůsobit – ukládat je. Ideálně cachovat, či ukládat pro námi sledovaná slova – myslím, že tyto statistiky jsou naopak velmi důležité a pro webmastery důležité pro ohodnocování vybraných klíčových slov a frází. A doufám, že nebudou zrušeny jak avizoval ( respektive nadnesl ) Yuhů v diskuzi pod článkem Michala kubíčka.

Komentáře, přidejte svůj názor!

You must be logged in to post a comment.

¨